חומש בראשיתפרשת חיי שרה

פרשת חיי שרה- המכפלה הכפולה

תשע"ח

יהיו הדברים לעילוי נשמת הסבא שלי מרדכי עובדיה זכר צדיק לברכה, שהיה איש חסד גדול, ויום פטירתו חל בתאריך כ"א בחשוון.

נכתוב הפעם על מצוות גמילות חסדים.

אליעזר עבד אברהם, מספר למשפחת רבקה באריכות את הסיפור על המפגש בינו לבין רבקה ועל הנס הגדול שנעשה לו בעצם הפגישה הזאת עם רבקה. ואומר רשי" בשם המדרש: מה ראתה התורה להאריך כל כך ולספר את הסיפור פעמיים פעם אחת כשהוא קורה ופעם שניה כשהוא מספר למשפחתה של רבקה את הסיפור? ועונה: יפה שיחתן של עבדי אבות לפני המקום מתורתן של בנים. שהרי פרשת אליעזר כפולה בתורה, והרבה גופי תורה והלכות לא ניתנו לנו אלא ברמיזה. דהיינו התורה חסכה במילים במקומות שהיתה צריכה להאריך –כמו לדוגמא בהלכות שבת וכדומה לעומת הסיפור כאן שחוזר בפרטות ובכפילות.

מה הסוד הטמון פה? מסביר לנו רבנו משה אלשיך, שחי בצפת בתקופת האר"י לפני 450 שנה, על דרך הסוד ואומר: מה ראה הקב"ה לשים את אברהם אבינו ושרה אחרי אדם הראשון? מה היה קורה אילו במקום האדם הראשון היה אברהם? אולי הוא לא היה חוטא בצורה כזו? אולי העולם היה נראה אחרת? מדוע אברהם נולד במהלך ההיסטוריה יותר מ1000 שנים אחרי האדם הראשון? ההסבר הוא: כי אברהם ושרה באו לתקן את אשר עיוותו אדם וחווה וכן נראה ממדרשי חז"ל (בראשית רבה יד, ו) השואלים למה לא נברא אברהם תחילה? מפני שמה שקלקל אדם, בא אברהם ותיקן. ואם היה נברא אברהם ראשון, אם היה מקלקל, מי יתקן אחריו? נמצא כי לתקן אדם הראשון בא אברהם. והוא כי אדם וחווה הביאו מיתה לעולם, ואברהם ושרה הביאו חיים לעולם (ועיין עוד בפרי צדיק פרשת חיי שרה אות ג, ובספר משנת הגלגולים עמודים 317-335).

ממשיך המדרש ואומר: אלו גרמו קללה ואלו גרמו שיהיה "ונברכו בך כל משפחות האדמה" (בראשית יב, ג) – ברכה. אלו קלקלו והרסו נפשות, והרסו את העולם. ועל אברהם ושרה נאמר "את הנפש אשר עשו בחרן". אלו אכלו והאכילו והביאו מיתה לעולם מעץ הדעת, ואלו – אברהם ושרה – אכלו והאכילו מה שהביא חיים לעולם, כי ע"י שהיו מאכילים וגומלי חסד נתקיים העולם.

הסוד של תיקון העולם הוא גמילות חסדים שעשו אברהם ושרה, אולי זו הסיבה שאברהם ושרה, ואדם וחוה נקברו ביחד במערת המכפלה. כי אברהם פגש לראשונה את מערת המכפלה לאחר שרץ אחרי העגל שברח לו כשרצה לעשות חסד ולהכינו לאורחיו המלאכים (ראה זוהר הקדוש חלק א דף קכז עמוד א) ואומר רבי שמעון בר יוחאי שבשעה שבא אברהם לקבור את שרה במערת המכפלה –קמו אדם וחוה ולא רצו לתת לא לקבור את שרה שם, אמרו: מספיק אנו מתביישים כיון שעברנו על מצוות ה', ואם שרה תיקבר לידינו תתווסף בושה על בושתינו מחמת המעשים הטובים שלכם, אמר אברהם: אני אגן עליהם בפני הקב"ה שלא תתביישו לעולם (שם בזוהר דף קכח עמוד א).

והנה אליעזר פוגש את רבקה והמבחן הגדול שלו כדי להיות אמא של האומה הוא מי שיש לה את תכונת גמילות החסדים. מי שיש לה ראויה היא זו להיות גומלת חסדים בביתו של אברהם, ראויה לדבר היתה רבקה, אחרי שהיא רצה ומתאמצת ופועלת ע"מ לגמול חסד עם אורח, אליעזר, שמבקש ממנה בקשה בלתי אפשרית לילדה קטנה, להשקות את הגמלים, הגמלים שותים המון. והיא רצה למעיין, דולה ומשקה, במשך זמן רב, עד שכל הגמלים יגמרו לשתות. היא לא אומרת לו 'תשקה אתה', 'שישתו לבד', היא מורידה את כדה. גמילות חסד היא בטבעה ובנפשה, וזה מה שהורישה לנו עם ישראל כסימן היכר: גומלי חסדים (יבמות דף עט עמוד א) ושומה עלינו לדעת שגדולה גמילות חסדים מצדקה (סוכה דף מט עמוד ב) כי גמילות חסד זה בין בכסף בין בגופו של האדם (צדקה זה רק בכסף) , גמילות חסד היא בין למתים ובין לחיים (צדקה היא רק לאנשים חיים) גמילות חסד היא בין לעניים ובין לעשירים (הצדקה היא רק לעניים). נברך את עצמנו שנעשה תמיד חסד, אמן.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button