חומש במדברפרשת במדבר

דיבור חיובי זה סוד ההצלחה

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד" (במדבר א, א) יש משמעות למקום מִדְבַּר, מה המשמעות? ה-מִדְבַּר הוא מקום ענווה (ראה את דרשת חז"ל על יואב בסנהדרין דף מט עמוד א), זה מלמד את המנהיגים שהם צריכים לצאת לדיבור עִם עם ישראל בענווה, להרים להם את הראש, כדברי הפסוק: "שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר א, ב). זה מחזיר אותנו לפסוק בשיר השירים: "כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתֹתַיִךְ וּמִדְבָּרֵיךְ נָאוֶה" (שיר השירים ד, ג) "וּמִדְבָּרֵיךְ נָאוֶה" זה לא נווה מדבר, אלא כאן המשמעות זה: דיבור נאה. דיבורים טובים יכולים לשנות מציאות. המנהיג מדבר: "שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", תרימו אותם, תעודדו אותם, תתנו להם משמעות וזקיפות קומה.

"שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", הכול תלוי בדיבור של המנהיג, להדביר פירושו להנהיג (כדברי הפסוק בתהילים מז, ד: "יַדְבֵּר עַמִּים תַּחְתֵּינוּ", ועיין עוד סנהדרין דף ח עמוד א, ראה ספר השורשים של הרד"ק ערך ד,ב,ר) להדביר פירושו להשמיד את השלילה, למצוא את החיוב במִדְבַּר, בדיבור. כך אנחנו לומדים ממשה רבינו את הדיבור החיובי.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button