"אלה תולדות יעקב יוסף"… (בראשית לז, ב) יוסף ממשיך את דרכו של יעקב, מתגלגל למצריים בעקבות חלומות שהוא חולם, והשנאה שאחיו שונאים אותו. הוא משך אחריו את כל בני ישראל לגלות ארוכה וקשה במצרים. ובעקבות כך, גם במשך הדורות, עשרה הרוגי מלכות, פוגרומים ופרעות – בעקבות מכירת יוסף.
מדוע ולמה התגלגל הדבר כך?
חז"ל מבקרים את יעקב אבינו, ומלמדים אותנו דרך בחינוך, דרך בהנהגה. "וישראל אהב את יוסף מכל בניו כי בן זקונים הוא לו ועשה לו כתונת פסים, ויראו אחיו כי אותו אהב אביהם מכל אחיו וישנאו אותו ולא יכלו דברו לשלום"… (שם פסוקים ג-ד) ואח"כ מופיעה סיבת החלומות, שהיא משנית.
ודורשים חז"ל (במסכת שבת דף י' עמוד א): אמר רבא, אמר רב חמא בר גוריא, אמר רב, לעולם אל ישנה אדם בנו בן הבנים, שבשביל משקל שני סלעים שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים.
הענקת יחס שווה, בלי אפליות והעדפות של בן זה או אחר, הינו עניין חשוב ויסודי בחינוך ובבניית הבית. לפעמים אני שומע ביטויים כאלו מהורים שיש להם שני ילדים במוסד חינוכי כזה או אחר: הוא פחות טוב מאחיו… וכד'. כאשר אני שומע התבטאויות כאלו, אני מתקן מיד את אותו הורה, ומסביר לו שזה דבר שאסור בשום פנים ואופן לתת לו מקום. שינוי בן בין הבנים, זו טעות קריטית בבניין הקשר בין ההורים לילדים. בסופו של דבר, ההגדרה של ההורה לילד מוצלח ומועדף יותר, תלויה היא בזווית הראייה הסובייקטיבית של אותו הורה. לכל הורה יש את האופי שלו וצורת ההסתכלות שלו על העולם. ע"פ המשקפיים הללו הוא בוחן את המציאות ואת ילדיו. באופן זה, כל ילד שיותר קרוב להגשים את חלומותיו של אותו הורה, תופס מקום מכובד יותר.
לאמיתו של דבר, זהו שקר ועיוות. אין מבחינה אובייקטיבית ילד שיותר טוב מילד אחר. לכל אחד יש את עולמו, את אופיו והכלים המיוחדים שה' נתן לו. החכמה של ההורה צריכה להיות להעריך כל אחד, ולתת לו את מקומו. על ההורה להעניק יחס אוהב לכל הילדים, בכדי להכשיר את הקרקע עבור כל אחד מילדיו לפתח את תכונותיו הטובות והמיוחדות.
גם אם יעקב ראה את כתונת הפסים כאמצעי למסור סימנים ליוסף: אתה תקבל בגדי מלכות, אתה תהיה המלך, כי ראה בו תכונות מיוחדות וטיפח אותם (ראה מגילה דף טז עמוד ב) עצם היחס השונה, המועדף, גרם לכל מה שגרם, לגלות מצרים. ואפילו לעשרה הרוגי מלכות.
כשעלה רבי ישמעאל בן אלישע כהן גדול לשמים ושאל שם בשמים האם זו גזירה? אמרו לו: כן! בגלל שאבותיכם מכרו את יוסף בעבור בצע כסף (מדרש אלה אזכרה, ועיין עוד בתיקוני הזוהר תיקון סט דף קי' עמוד א ועמוד ב, ובספר אור יקר לרמ"ק שם, וביאור בניהו שם לרבנו יוסף חיים זיע"א).
הצעה מעשית: בשבוע זה נקפיד להמעיט במתן "תוויות" על ילדינו או שכננו או סתם איש או אשה שראינו ברחוב. לא ניצור סטטוס של הילד הטוב והילד הרע, ונקפיד לא לערוך השוואות בין הילדים. אז בהצלחה במשימה!