חומש שמותפרשת תצווה

למה לא שומעים אותי למרות שאני צועק?

אהרון הכהן נכנס אל הקודש עם בגדיו, כשהוא לבוש בבגד המעיל מעל בגדיו, זהו המעיל שיש עליו פעמון ורימון. על מעיל זה אומרים חכמים (ערכין דף טז עמוד א) שמכפר על לשון הרע ודיבורים אסורים.

על אהרן הכהן שהיה לבוש במעיל נאמר: "וְהָיָה עַל אַהֲרֹן לְשָׁרֵת וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ" (שמות כח, לה) מי שומע את קולו? הקב"ה שומע את קול תפילתו של אהרון, בקשותיו לעם ישראל כשהוא נכנס אל הקודש (כן הוא באבן עזרא בפירוש הקצר בפירושו השני, וראה רבנו בחיי כאן).

החיד"א (בספרו נחל קדומים בפרשתינו אות ח, וראה גם בספרו חומת אנך בפרשתינו אות ז) כותב ששלוש פעמים בכל התנ"ך נאמרת המילה "וְנִשְׁמַע": "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ" (שמות כח, לה) "נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" (שמות כד, ז) , "וְנִשְׁמַע פִּתְגָם הַמֶּלֶךְ" (אסתר א, כ) , ויש קשר בין שלושת המילים וְנִשְׁמַע.

"נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" אמרו בני ישראל כשהם עמדו לפני הר סיני, לפני קבלת התורה, הם פחדו, אמר להם הקב"ה אתם רוצים לקבל את התורה? קבלו את התורה ואמרו כן כן נעשה ונשמע. אומרת הגמרא שזה נעשה בתוך פחד אבל בימי מרדכי ואסתר הייתה קבלת התורה באהבה, ברצון (שבת דף פח עמוד א), "קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם וְעַל זַרְעָם" (אסתר ט, כז)  קבלת התורה מרצון, הדור קיבלוה בימי אחשוורוש קיבלו בחזרה את התורה מאהבה.

"וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ" אומר החיד"א בשם הרשב"א (חידושי הרמב"ן שבת דף פח עמוד א): בארץ ישראל קיבלו את התורה באהבה, כל הדיבורים על קבלת התורה בכפייה הייתה בחוץ לארץ, אבל כשהגענו לארץ ישראל התורה התקבלה אצלנו ועל זרענו באהבה מתוך רצון. ואומר החיד"א "בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ", שנכנסים אל המקדש, אל ארץ ישראל אז: וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ, הקב"ה שומע את התפילות שלנו, את הברכות שלנו, את הבקשות שלנו. אם אנחנו רוצים שדברינו ישמעו גם לאחרים נתייחס בחרדת קודש אל הזולת, נתייחס באהבה, ואז דברינו יישמעו, והקב"ה ישמע אותנו ויגאלנו גאולת עולמים, אמן.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button