חומש בראשיתפרשת ויצא

פרשת ויצא- נשמת רחל ונשמת לאה

תשע"ח

יעקב אבינו יוצא מארץ ישראל למסע חייו בחרן. במסע זה הוא פוגש את נשותיו, מקים משפחה, מגדל ילדים, וחוזר לארץ.

יעקב אבינו בחיר שבאבות (בראשית רבה עו, א) אברהם הוא איש החסד, איש הנתינה. יצחק איש הגבורה, איש העשייה, איש ההתמודדות, איש העבודה, ואיש התפילה. יעקב אבינו כלול משניהם. יעקב אבינו נוטה לצד החסד, אבל הוא מחבר בתוכו את אברהם ויצחק ומאזן אותם. הוא מידת התפארת.

יעקב אבינו פוגש את אשתו רחל, ומתחתן עם לאה ורחל. "עודנו מדבר עמם ורחל באה עם הצאן אשר לאביה כי רועה היא, ויהי כאשר ראה יעקב את רחל בת לבן אחי אימו ואת צאן לבן אחי אימו, ויגש יעקב ויגל את האבן מפי הבאר וישק את צאן לבן אחי אימו, וישק יעקב לרחל וישא קולו ויבך ויגד יעקב לרחל כי אחי אביה הוא וכי בן רבקה הוא" רחל רצה הביתה ומספרת לאביה (בראשית כט פסוקים ט-יב).

התורה מספרת לנו כאן פסוקים משונים מאוד: "וללבן שתי בנות שם הגדולה לאה ושם הקטנה רחל, ועיני לאה רכות ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה" (פרק כט פסוקים טז-יז, וראו את כל הפרק) ויעקב אוהב את רחל ומציע לעבוד 7 שנים על להתחתן איתה. ואז מתקיימת החתונה "ויאמר יעקב ללבן הבה את אישתי" ואז לבן החליף את רחל בלאה "ויהי בבוקר והינה היא לאה, ויאמר יעקב למה רימיתני הלא ברחל עבדתי עמך" לבן אומר לו לעבוד עוד שבע שנים ואז הוא יתן לו את רחל לאישה. מה פשר פרשה משונה זו?

"ועיני לאה רכות" אומר רש"י: אפשר בגנות בהמה טמאה התורה לא דברה אלא אמרה "את הבהמה אשר איננה טהורה" ובגנות לאה אימנו התורה מספרת?

שהיא לא היתה יפה ושעיניה היו רכות? מה התורה מציינת? מה זה עיני לאה רכות? אלא יש פה סוד גדול. בכל דבר בעולם יש פנימיות וחיצוניות. גוף חיצוני ונשמה פנימית, יופי חיצוני ותוכן פנימי. רחל מייצגת את החיצוניות "יפת תואר ויפת מראה". לאה מייצגת את הפנימיות.

יעקב נמשך ורצה להתחתן עם רחל, כי הוא יודע שהוא פנימי,  הוא האיזון בין אברהם, הקיצוני בצד ימין, לבין יצחק הקיצוני בצד שמאל, בין החסד לבין הגבורה. יעקב הוא הפנימי, שבונה ביחד את בית ישראל. לכן הוא חשב ורצה ונמשך לרחל. אולם לא רצה כך הקב"ה, והקדים את לאה לרחל.

נעמיק יותר עם מבט קצת אחר ונאמר: בחטא אדם הראשון הוטל פגם גדול בגוף ובכל העולמות החיצונים והם התרחקו מהחיבור לנשמה ולאורות הרוחניים העליונים (ראה גנזי רמח"ל עמוד קא) יעקב שיופיו היה מעין יופיו של אדם הראשון (בבא מציעא דף פד עמוד א) בא לתקן את חטא אדם הראשון.

נשמתה של רחל מושרשת היא בבחינת האלוקות שמתגלית בעולם הזה, רחל היא ביטוי למימד הגלוי של השכינה, לעומתה לאה שייכת למקום פנימי ונסתר מאוד, בחינה של אור השכינה כפי שהוא למעלה מכל גילוי והתלבשות בעולמות.

הרמח"ל (בכללים ראשונים כלל לב) מבאר לנו שרחל היא העיקר כאן בעולמינו, כי כל החידוש של בריאת העולם הוא התגלות האלוקות במציאות בעולם הזה, וזו הסיבה שיעקב אוהב דווקא את רחל,  לכן רצה יעקב לשאת רק את רחל (ראה לשם שבו ואחלמה הקדמות ושערים שער ז פרק ה) והנה: "ויהי בבוקר והנה היא לאה" (בראשית כט, כה) אז הבין יעקב שאי אפשר לגשת באופן ישיר לעולם הזה ולגלות את האלוקות פה, כי כדי לתקן את עם ישראל צריך לבנותו גם מרחל וגם מלאה.

חזון הגאולה המתואר ביחזקאל (פרק לז פסוקים טז-כב) מלמדנו שרחל ולאה יתאחדו בזמן הגאולה,  כבר כיום אנו רואים ניצנים של זה כמו חיבור עולם התורה והרוח (לאה) לעולם המעשה. (רחל).

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לנסות גם
Close
Back to top button