חומש דבריםפרשת ואתחנן

הדרך לקירוב לבבות

הדרך לקירוב לבבות

שבת זו, היא שבת אחרי ימי בין המיצרים, נקראת היא שבת זו: "שבת נחמו".

התיקון לחורבן, כתוב בפרשה שלנו: "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ" (דברים ו, ה).

מצוות אהבת ה'. ישנה בפרשה גם מצוות יראת ה'. "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ… אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים … וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן" (דברים ד, פסוקים ט-י).

פסגת החינוך ביהדות היתה יראת שמיים. תמיד אדם מתפלל ואומר: "הלוואי שהילדים שלי יהיו בעלי יראת שמים". אולם אומר לנו רבי חיים בן עטר ע"ה (בביאורו לדברים ו, פסוקים ה-ו) הדרגה של אהבה, אהבת ה' היא דרגה הרבה יותר גבוהה. היא יותר רגשית. היא עם הלב, "בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ", שלושת השלבים הללו קשורים לנפש, לציפור הנפש. לחלק הרגשי רוחני פנימי. הוא המביא חיות וסיפוק לאדם.

לעומת יראת ה' שהיא חובה ראשונה בסיסית של שמירת המצוות מתוך יראה. אבל הכוונה והרגש אומר רבי חיים בן עטר, חביבות נעימות, ערבות הקב"ה, "כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ" (דברים לב, ט, וראה בפירוש אור החיים שם לפסוק ח), הנשמה היא חלק אלוה ממעל. הקב"ה נמצא בתוכי ולכן אני מתחבר אליו. אוהב אותו. אהבה של רוח לרוח, חיבור של נשמה לנשמה, והיא הרבה יותר גבוהה מהיראה, התורה מצווה אותנו: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה'" (ויקרא יט, יח)  בדיוק אותה מילה. כמו: "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ".

איך עושים את זה?

איך מתקנים את החטא הגדול של שנאת חינם?

על ידי הוספת אהבת חינם. אהבה נעימות וחיבור – בחלק הפנימי רוחני רגשי. להתחבר אל הריע, להתחבר אל החבר. זוהי הדרך לקירוב לבבות. זוהי הדרך לבניין בית המקדש ולגאולה השלימה ולתיקון החטא.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button