השמחה והיחד הם תרופה למצב שלנו
רבי חיים בן עטר אומר איך בלעם הגיע לרמה כזו שהוא רוצה לקלל את עם ישראל? מה הוא עושה כדי להתכונן? אומר רבי חיים בן עטר (בביאורו לבמדבר כד, א) שני דברים: דבר ראשון הוא הולך לבד, דבר שני: הוא הולך אל המדבר לכעוס. "וישם אל המדבר פניו" (במדבר כד, א) הכעס והבדידות הוא חושב, שהם יביאו אותו לנבואות, לאנרגיות שליליות על עם ישראל. אבל אומר רבי חיים בן עטר, אנחנו לא ככה, אנחנו בקדושה, והקדושה באה בחבורה, היא באה בשמחה, כשיש שמחה יש קדושה, אין עצבות. הטומאה והשלילה מסתלקות. בחבורה שאדם נמצא עטוף באהבה, ועטוף בשמחה ועטוף בחברים, כמו תפילה במניין. אז הקדושה נמצאת, חיה וקיימת ושוכנת, וזה מה שיבטל את כוחו של בלעם.
פרשת פנחס (תשפ"ג)
למה הבורא נקרא "אלוקי הרוחות"?
משה רבינו מבקש מהקדוש ברוך הוא למצוא מנהיג: "יִפְקֹד ה' אלוקי הרוחות לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה" (במדבר כז, טז) שואל רבי חיים בן עטר (בביאורו לפסוקינו) מהו הכינוי "אלוקי הרוחות" לקדוש הברוך הוא? לא נמצא כינוי אחר? אומר רש"י מנהיג צריך להיות בו רוח שיוכל להלך כנגד רוחו של כל אדם ואדם. הקדוש ברוך הוא מקור הרוח בעולם, הפסיכולוגיה האנושית היא מורכבת ומסובכת, התיקשור של המנהיג עם קהל עדתו נעשה באמצעות הרוח, הרוח היא המקשרת. למשה רבינו הייתה נשמה גדולה, נשמה יותר גדולה מרוח, נשמה שכוללת את כל עם ישראל. ולכן משה שואל מי יהיה המנהיג שיהיה בו רוח, אומר הקדוש ברוך הוא למשה: "קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו" (במדבר כז, יח) אתה תשלים לו את מה שחסר.
מסביר ר' חיים בן עטר, צריך מנהיג לכל שבט, מנהיג לכל עדה, כי כל מנהיג שכזה מכיר את אנשי השבט שלו את הלך רוחם, את המנהגים השונים והדברים המיוחדים לאותו שבט, מנהיג גדול בעם ישראל, דהיינו מלך, צריך להיות כלול וכולל בתוכו את כל העדות, את כל השבטים, להבין אותם, לחיות איתם. משה רבינו ראה בסבלותם של ישראל, לכן הוא נבחר להיות המנהיג, וככה צריך להיות מנהיג, שמתקשר עם הרוחות של כל אחד. וצריך את העזרה של הקדוש ברוך הוא שהוא אלוקי הנשמות, והרוחות.