חומש שמותפרשת כי תישא

למה תרומת מחצית השקל מכפרת ומונעת אסון?

"כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם" (שמות ל, יב).

איך בדיוק זה עובד? הרי אסור למנות את בני ישראל (יומא דף כב עמוד ב, וראה מגן אברהם או"ח סימן קנו ס"ק ב) והעומק של האיסור הזה הוא כשאדם נמדד לבד, כשאדם נספר לבד בעיני הקב"ה, הוא עומד בדין, ואז יש קטגור וסניגור, ומי אמר שהסניגור ינצח? ולכן הנֶגֶף יהיה בִּפְקֹד אֹתָם, כשסופרים כל אחד ואחד לבד (ראה זוהר הקדוש חלק א דף סט עמוד ב).

באה התורה ואמרה לנו תתן מחצית השקל, לא סופרים ביהדות אנשים, סופרים חצאי שקלים וכך יודעים מה המספר (קובץ תשובות לחתם סופר סימן ח, וראה חסד לאלפים או"ח סימן נה ס"ק י שכתב שימנה רק בעיניו ובמחשבתו בלי להוציא מהפה, ורבנו חיים פלאג'י ע"ה כתב בספרו כף החיים סימן יג ס"ק י שכאשר מונה במחשבתו, לא יסמן באצבעותיו) חצי ועוד חצי זה שלם. כשהאדם יודע שהוא רק חצי והחבר שלו משלים אותו, והכלל משלים אותו, זהו כֹּפֶר נַפְשׁוֹ. מחצית השקל הוא כופר, הוא במקום. מה עושים עם מחצית השקל? קונים בו דברים לצרכי הכלל, כמו: קורבנות, אדנים למשכן. אדם שנותן מחצית השקל ההסתכלות של ריבונו של עולם עליו אחרת, הנה אתה נותן, הנה אתה מחובר, הנה אתה קשור לכלל, אתה לא נפרד, אתה לא יוצא מהכלל (ראה שם משמואל פרשת קדושים שנת תר"ע, עמוד רעז, וכן בביאורו לקדושים שנת תרע"ג, עמוד רפו) אתה לא מספר, אתה חצי ועוד חצי זה שלם. אתה נותן למדינה, נותן לחברה, נותן למשפחה, נותן לעם ישראל, אתה נותן לריבונו של עולם. ולכן זה הכופר שלי, זה במקום.

אז נאמר לה': ריבונו של עולם,קח את מחצית השקל שלנו, זה המספר זה הנתינה שלנו עם הלב עם הנשמה, עם ההתחברות שלנו אל הכלל, עם האחריות שלנו אל הכלל, וזה מה שיכפר עלינו.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button