חומש במדברפרשת מטותפרשת מסעי

תיקון הנפשות (תש"פ)

בפרשה ישנן את הדרכים בהלכה לטהר את כלי מדיין, כלים שלקחו ממדיין במלחמה. כתוב "זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה"– אני מלמד אתכם חוקים של התורה, איך מכשירים את כלי מדיין. "זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה… כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ וְטָהֵר… וְכֹל אֲשֶׁר לֹא יָבֹא בָּאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בַמָּיִם…" (במדבר פרק לא פסוקים כא – כג).

לומדים חכמנו בהלכה דיני הגעלת כלים – יש תיקון. אפשר לטהר. אפשר להכשיר כלים, כלי שנטרף, כלי שבלע איסור, הוא יכול להיטהר. הוא יכול להיות מוכשר באופן הבא: כלי מתכות שבאו במגע עם אש בלבד – טהרתם היא באש. כלי מתכות שבאו במגע עם נוזל, מרק, בישול וכד' – אפשר להגעיל אותם במים, הגעלה (ראה שו"ע או"ח סימנים תנא – תנב).

יש תיקון הכלים. מה עם תיקון הנפשות? הגוף הוא הכלי. הנשמה והנפש והרוח הם התוכן. אדם שעבר עבירה חלילה, פגם בנפשו. אומר רבנו יוסף חיים, בעל הבן איש חי, יש תיקון גם לנפשות.

אומרים חכמנו בעלי תורת הסוד – אפשר לתקן את הנפשות, את הגופות, כמו שאפשר לתקן את הכלים. יש לנו דרך ביהדות. אדם שעובר עבירה – לא אבדה תקווה. יש תיקון. יש אפשרות לתקן במים או באש. ויהיו הדברים לעילוי נשמת דודה רחל ע"ה, שידעה איך לתקן את הנפשות, לחנך, ללמד. אומר הבן איש חי בפרשה – באמצעות התורה.

אומר מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל (דברי מרדכי פרשת מטות עמוד רנו) – התורה, היא האש והיא המים. התורה נמשלה לאש "כה דברי כאש", התורה נמשלה למים, שעוזבים מקום גבוה ויורדים למקום נמוך. מידות, ענווה, תנאים ללימוד התורה.

אפשר באמצעות לימוד תורה לתקן את הנפשות. יש תקווה. כמו שאפשר את הכלים להגעיל ולהכשיר, אפשר את הנפשות. שהרי "זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה" – התורה חקוקה אצלינו, ורק התלכלכה קצת בעבירה, ובאמצעות מים ואש אפשר לנקות את החטא, את העברה. בכל דרך טובה, בחזרה בתשובה – זו הדרך שלנו לתיקון.

יהי רצון שנזכה ללמוד תורה ולתקן את נפשנו, רוחנו ונשמתנו בלימוד התורה. נקרב את הגאולה שבה ניגאל בעזרת ה', שהימים האלו יהפכו לששון ולשמחה.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button