חומש במדברפרשת בהעלותך

סוד האחד (תשע"ט)

פרשת החצוצרות. "עשה לך שתי חצוצרות כסף, מקשה תעשה אותם, והיו לך למקרא העדה ולמסע את המחנות" (במדבר פרק י, פסוק ב). לחצוצרות יש תפקיד – למקרא העדה ולמסע המחנות.

מה עניין התקיעה בחצוצרות? התקיעה בחצוצרות, נועדה כדי להודיע, לאחד, לקרוא לכולם. אומר הרש"ר הירש (כאן): חצוצרות מלשון חצר. להקהיל את עם ישראל סביב חצר המשכן, סביב נקודה מרכזית אחת. אלו החצוצרות. החצוצרות נועדו לאחד. קריאת החצוצרות, שמיעת התקיעה שלהן, מזכירות לאדם: צריך לקום ולצאת. ביחד. כולם. כולם שמעו את אותם הקולות.

הקול הזה מזכיר לנו את הקולות מהר סיני, שגם שם נאמר (שמות פרק יט, פסוק ב): "ויחן ישראל נגד ההר" – "כאיש אחד בלב אחד" (רש"י שם בשם המכילתא), שהרי נאמר "ויחן" – לשון יחיד. עוד אומרים בעלי הרמז: "מקשה תעשה אותן" – החצוצרות יהיו מקשה אחת – יחידה אחת אורגנית. זה רומז גם למנורה שנעשתה מקשה אחת (שמות פרק כה, פסוק לא).

אומר מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל עוד רעיון שקשור: כשראה אהרון שהנשיאים הביאו קרבנות, חלשה דעתו. אמר לו הקב"ה: אתה מדליק את המנורה, מיטיב את הנרות, שלך גדולה משהם! (רש"י במדבר פרק ח, פסוק ב). שואל הרב אליהו: למה חלשה דעתו של אהרון? מה הנקודה שאהרון קינא בנשיאים? עונה הרב: הנשיאים הביאו עגלות. שש עגלות צב לשנים עשר הנשיאים, עגלה לשני נשיאים (שם פרק ז, פסוק ג). הם הבינו שכל שני מנהיגים צריכים להתאחד סביב עגלה אחת. זה לא פשוט לסחוב את אותה עגלה ביחד, שניהם. אחדות מופלאה. בזה חלשה דעתו. אמר לו הקב"ה: אתה זוכה במנורה שנאמר בה "מקשה תעשה את המנורה", אור התורה, אור המנורה, ההתעסקות שלך במנורה, האחדות שאתה מיצר בעם ישראל. אחדות הכהנים גדולה משלהם. ולכן אולי דווקא בגלל זה הכהנים הם התוקעים בחצוצרות, כי הם המאחדים את עם ישראל.

תקיעה היא אחדות. תרועה היא שבר שקורא לאדם ביום צרה, ביום מלחמה, ביום שצריכים את עזרת הקב"ה. קורא לאדם "שמע, הצרה קרובה!", התאחד בכל כוחות הנפש, הפרטי והכללי, לזעוק לקב"ה ולבקש עזרה. ואז: "ונזכרתם לפני ה' אלוקיכם ונושעתם מאויבכם" (במדבר פרק י, פסוק ט). מה גורם? האם ח"ו הקב"ה לא שומע? לא יודע? הוא צריך תרועה להזכיר ולעורר אותו חלילה? צריך את הזיכרון הזה?

אלא זה כדי שאנחנו נזכור שכל הצרה באה בגלל הפירוד, ואם נתאחד ונאחד את כוחות הנפש, הכלל והפרט – הקב"ה יתאחד איתנו וירד לאוהל מועד, למפגש, למקום הזה ש"נועדתי אליך שם" (שמות פרק כה, פסוק כב). הקב"ה ירד לשכון איתנו ובזה ישמע הקב"ה קול צעקתנו ויושיענו.

הנקודה היא אחדות. אחדות אינה אחידות. אחדות היא איחוד כל הכוחות. סוד ארץ ישראל. סוד השבת. 'רזא דאחד' (זוהר שמות קל"ה). "מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ" (דברי הימים א פרק יז, פסוק כא, ובנוסח מנחה של שבת).

גילוי הסוד של אלדד ומידד (תש"פ)

עם ישראל מתאוננים במדבר, בוכים רוצים בשר, משה כועס. אומר לו הקב"ה אני אתן להם בשר. "הֲיַד ה' תִּקְצָר?… וַיֵּצֵא מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר אֶל הָעָם… וַיֶּאֱסֹף שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי הָעָם וַיַּעֲמֵד אֹתָם סְבִיבֹת הָאֹהֶל, וַיֵּרֶד ה' בֶּעָנָן וַיְדַבֵּר אֵלָיו וַיָּאצֶל מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּתֵּן עַל שִׁבְעִים אִישׁ הַזְּקֵנִים וַיְהִי כְּנוֹחַ עֲלֵיהֶם הָרוּחַ וַיִּתְנַבְּאוּ וְלֹא יָסָפוּ" (במדבר פרק יא פסוקים כג – כה).

התשובה של הקב"ה למשה "אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל" (שם פסוק טז) – אני אעביר את ההנהגה אל הזקנים, אם אתה משה לא יכול להתמודד עם הטענות הקטנות האלה, אז מה תעשה בכניסה לארץ? קח איתך 70 איש מזקני ישראל והם יעזרו לך, הם יהיו הסנהדרין. ואז קורה פה איזשהו מקרה "וַיִּשָּׁאֲרוּ שְׁנֵי אֲנָשִׁים בַּמַּחֲנֶה שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד וַתָּנַח עֲלֵהֶם הָרוּחַ וְהֵמָּה בַּכְּתֻבִים וְלֹא יָצְאוּ הָאֹהֱלָה וַיִּתְנַבְּאוּ בַּמַּחֲנֶה" (שם פסוק כו). צנועים, לא רצו להצטרף משום מה אבל בכל אופן כיוון שהם היו ראויים, נחה עליהם רוח והם מתנבאים בתוך המחנה (ראה סנהדרין דף יז עמוד א; חזקוני; מלבי"ם). "וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה… אֲדֹנִי מֹשֶׁה כְּלָאֵם: וַיֹּאמֶר לוֹ מֹשֶׁה הַמְקַנֵּא אַתָּה לִי וּמִי יִתֵּן כָּל עַם ה' נְבִיאִים כִּי יִתֵּן ה' אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם" (שם פסוקים כח – כט). מה היה פה? אומר רש"י: הם מתנבאים בתוך המחנה. נו מה הם אומרים? מה קרה? מה האסון הגדול שנזעק יהושע? כנראה לפי הנבואה שלהם. מה הם אומרים? אומר רש"י: משה מת ויהושע מכניס את עם ישראל לארץ. זה הנבואה שלהם. את הסוד הזה הם גילו. אומר יהושע, אומר הנער, לא ידוע מי זה, אדוני משה כלאם. הענש אותם, הם התנבאו בתוך המחנה. אומר לו משה עזוב… הלוואי וכולם יתנבאו בתוך המחנה.

מסביר רבי צדוק הכהן מלובלין (דובר צדק מהדורת אור עציון עמוד 143 אות כג):  אלדד ומידד התנבאו וגילו את הסוד – הנהגת משה מתאימה רק למדבר. הנהגה של יהושע בן נון, של מנהיג אחר, מתאימה לארץ ישראל. משה, המנהיג הניסי, שהקב"ה מדבר אליו פנים אל פנים, יהושע המנהיג הטבעי, שנלחם, שכובש את הארץ, שמחלק את הארץ, שמתמודד עם האתגרים החומריים, עם הסכנות הבטחוניות, הכלכליות, המדיניות, מנהיג כזה צריכים בארץ ישראל. משה הוא טוב להנהגת המדבר – תורה, לימוד, איש האלוקים. משה מחבר את עם ישראל לקב"ה, יהושע מחבר את עם ישראל לארץ ישראל. בארץ ישראל – הנהגה אחרת. הנהגה שמתמודדת עם אנשים שרוצים לחם, עבודה, עם אנשים שרוצים לאכול, להתפרנס. בארץ ישראל יש אתגרים בטחוניים, כלכליים, יחד עם תורה ורוחניות.

יהי רצון שנזכה לקבלה, להשראת השכינה בארץ ישראל, יחד עם כל האתגרים הכלכליים והחומריים. עם הנהגה שיודעת בארץ ישראל להתמודד עם כל האתגרים של הארץ.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button