רע מבחוץ וטוב מבפנים (תשע"ט)
הפרשה מדברת על דיני צרעת. אדם שחולה במחלה הרוחנית הזאת, צרעת. רק הכהן יכול להחליט האם הוא חולה במחלת הצרעת והאם הוא צריך להיטהר או לא.
ומהי מחלת הצרעת? "אדם כי יהיה בעור בשרו… והובא אל הכהן וראה הכהן את הנגע בעור הבשר…" (ויקרא פרק יג פסוקים ב-ג). נגע צרעת הוא כתם בהיר (מסכת נגעים פרק א) בגוף האדם עם גודל קטן (מסכת נגעים פרק ד). אבל הסוד והתמיהה שכולם שאלו ונשארו בלי תשובה עליו הוא בפסוק י"ג, מה קורה אם כיסתה הצרעת את כל הגוף? "וראה הכהן וכיסתה הצרעת את כל בשרו וטיהר את הנגע, כולו הפך לבן טהור הוא". זו עובדה תמוהה– אם סנטימטר מרובע אחד, או כמה סנטימטרים בגוף האדם בהירים – הוא חולה. אבל אם כולו לבן, מראשו ועד רגליו – הוא טהור, הוא לא חולה.
את הנקודה הזאת העלה קורח ואמר: "הנה, משה שיקר! משה אמר דברים לא נכונים! איך זה יכול להיות?".
ועל זה אומר הזוהר – זה סוד. "כולו הפך לבן טהור הוא". הפרשנים מדברים על מהו הסוד שעומד מאחורי הדברים. מדוע כולו הפך לבן – טהור? חלק מהפרשנים אומרים שזו כבר ההתחלה של הרפואה, ההגעה למקסימום המחלה והנגע, ומכאן האדם רק נרפא. פרשנים אחרים שאומרים שאם הנגע הלבן הזה נראה מבחוץ, אז הוא חיצוני, הוא לא פנימי, וזה כבר בדרך להיטהר (עיין תיקוני זוהר ס', "ביש מלבר וטב מלגאו").
מעניינת העובדה שיש דין דומה בנושא אחר: סנהדרין שדנה בדיני נפשות, ואם כל הדיינים מחייבים – הנידון זכאי. לא יכול להיות שכולם לא מצאו לו זכות (סנהדרין יז.).
הרב קוק זצ"ל (אגרות ראי"ה אגרת תקנה) השתמש בסוד הזה ביחס לאנשים בני דורנו שנראים מבחוץ כאפיקורסים, כרשעים, ככופרים, כאנשים שמתנהגים בצורה לא יהודית. והנה הפרדוקס הוא שהמשיח יבוא או בדור שכולו חייב, או בדור שכולו זכאי (סנהדרין צח.). איך יכול להיות שהמשיח יבוא בדור שכולו חייב? אומר הרב קוק: זה סוד "כולו הפך לבן טהור". זה הסוד שעומד מאחורי הדברים. אם כל כך רע – זה לא יכול להיות. זה רק חיצוני. זה מראה על סימן טהרה פנימי עמוק שיש. "לכל מראה עיני הכהן" – החיצוני. דע לך הכהן! אתה רואה חיצוניות, אבל המחלה היא מחלה רוחנית פנימית. אז אם בחיצוניות אתה רואה את השלילה, דע לך שהאיש העומד מולך הוא טהור.
וכך מתייחס הרב קוק לבני הדור הצעיר, הצברים, שגדלו ונולדו בארץ, והם דוקרניים ומחוספסים מבחוץ. חצופים, לא מקיימים תורה ומצוות. אבל בפנימיותם הם מגלמים את הסוד "כולו הפך לבן טהור".
ויהי רצון שנזכה לראות בעיניים הפנימיות הללו, שהתורה מכוונת את הכהן להסתכל בהן, את כל המציאות שסביבנו. לדעת להבחין בין הסגולה, הפנימית, היהודית הטהורה, הגנוזה בנשמה, בפוטנציאל, ברוחניות, בכוונה, ברצון, בגנטיקה היהודית – לבין המעשים, החיצוניים, הגשמיים, שלא מלמדים על הפנימיות אלא רק על החיצוניות. שלא נטעה ולא נתבלבל, ונדע להעמיק ולהבין ולחיות על פי הסוד הגדול הזה. אם אתה רואה שהכול שחור ושלילי – דע לך שהמשיח בדרך. דע לך, המשיח יבוא בדור שכולו חייב. דע לך שאתה לא רואה נכון. דע לך שהטוהר הפנימי יתגלה בסופו של דבר ויגבר על החיצוניות. "כולו הפך לבן – טהור".