חומש דבריםפרשת כי תצא

פרשת כי תצא- השבת אבידה רוחנית

תשע"ז

"לא תראה את שור אחיך או את שיו נידחים והתעלמת מהם, השב תשיבם לאחיך,  ואם לא קרוב אחיך אליך ולא ידעתו, ואספתו אל תוך ביתך והיה עמך עד דרוש אחיך אותו והשבותו לו וכן תעשה לחמורו… לשמלתו… לכל אבידת אחיך אשר תאבד ממנו ומצאת, לא תוכל להתעלם… הקם תקים עימו" (דברים כב, פסוקים א-ד).

מצוות השבת אבידה הכתובה כאן – זוהי מצווה חברתית-מוסרית, ממדרגה ראשונה, שגורמת לאהבה, אחווה ורעות.

האור החיים הקדוש לוקח אותנו קצת יותר עמוק, ואומר: אם על שור ועל שה, דהיינו על בעלי חיים, או על שמלה, דהיינו על שקל, על ארנק, על חומר – יש מצווה להשיבם לאחיך, אז ודאי וודאי, קל וחומר שיש מצווה להשיב את הנפש הטועה בדרך שהיא לא דרך הישר, שהיא לא בדרך המלך, שהיא לא הולכת בדרכי אבות, כי הצלת נפשות רוחנית גם היא נקראת השבת אבידה!

וכך מסביר אור החיים: "כי תראה… נידחים", אותם אנשים שטועים, נידחים בדרך, לא מוצאים את הכיוון והדרך, הם נקראים נידחים. ואין נידח כלפי השמיים. אומרת התורה, עליך להחזיר אותם! להשיב אותם לאביהם שבשמיים! תשיב אותם לעצמם, תשיב אותם אל הדרך הנכונה. ואומר "אם לא קרוב אחיך אליך" דהיינו אם אחיך הוא לא קרוב אליך כלל, הוא רחוק בדעותיו ממך כרחוק מזרח ממערב. אזי: "ואספתו אל תוך ביתך"! – זה בית המדרש, זה בית ה' שהוא בנו! ושם ילמד הוא מוסר ואורחות חיים, ובכח התורה ימצא את דרכו העולה בית אל.

דוד המלך אומר תהילים (פרק קיט, פסוק קעו): "תעיתי כשה אובד, בקש עבדך". גם אני לפעמים טועה, כמו השה שטועה, אבל אתה ריבונו של עולם, בקש אותי.! חפשני! תן לי פתח לחזור בתשובה.

נמצאה דרך התשובה אומר רבנו חיים בן עטר נחלקת לשלושה חלקים: "כן תעשה לחמורו,  כן תעשה לשמלתו, כן תעשה לכל אבידת אחיך אשר תאבד ממנו". חמורו – כנגד הגוף שטועה, שמלתו – הנשמה שטועה – החלק הרוחני שבאדם, והשלישי, כל אבידה – היא התורה.

אדם שטועה בהנהגת הגוף, אוכל לא בריא, לא שומר על עצמו, תחזיר אותו לדרך הטובה. ודאי וודאי בחלק הרוחני, השמלה, זה הנשמה שעוטפת אותנו, תשיב לו את הנשמה שלו, תחזיר אותו לעצמו. והחלק השלישי, זה התורה, לפעמים התורה אבודה מאנשים מסויימים, מחלק מסויים בעם. תחזיר אותה להם. היא שייכת להם. היא אבדה להם ברבות הימים. תשיב את התורה להם.

לכל יהודי יש חלק בתורה, ניצוץ מנשמתו, אומרים המקובלים (ראה שער הגלגולים תחילת הקדמה יז) ורק הוא יוכל להתחבר לנקודה הזאת בתורה שנוגעת אל ליבו. תחשוף אותו לארון הספרים היהודי, תחשוף אותו לחלק שלו, של נשמתו, שנמצא בתוך התורה (ראה בשיר כאן >ENG<http://www. levladaat. org/content/1204<HEB>) ובכך תקיים לא רק השבת אבידה פיזי, אלא גם השבת אבידה רוחני, וכל עוד חלק זה לא נתגלה אין מעמד הר סיני נשלם, כי אין התורה שלימה (ראה בדבריו הקדושים של הרמח"ל בספרו אדיר במרום עמודים ע-עא).

ומוסיף דודי מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל (בספרו דברי מרדכי דברים עמוד רנא) בעקבות דברי אור החיים ואומר: "השב תשיב" – פעמיים שלוש תחזור. גם אם הוא אומר שהוא לא רוצה, אל תתייאש בפעם הראשונה. פעם שנייה ושלישית נסה לקרב אותו. שלא יאמר הצדיק שלא נצטווה על איש נידח כל כך, שהרבה ללכת רחוק ולהרשיע, ואבדה ממנו תקווה. על כן: "לא תוכל להתעלם, הקם תקים עימו" אם הוא רוצה תושיט לו את היד כדי שהוא יוכל להעלות ולהתעלות. אז בהצלחה רבה חברים.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button