משה רבינו שולח מרגלים לתור את הארץ. ואומר להם: "וראו את הארץ מהי, ואת העם היושב עליה… ומה הארץ השמנה אם הרזה, היש בה עץ אם אין, והתחזקתם ולקחתם מפרי הארץ" (במדבר יג פסוקים יח-כ).
שואלים חז"ל במדרש וכי וראית ארץ בלי עצים? מהי השאלה היש בה עץ? אומר רש"י בשם המדרש: האם יש בה אדם כשר שיגן עליהם זכותו.
עץ הוא לא במובן של עץ פיזי אלא עץ הוא במובן של אדם כשר שיגן עליהם, כמו עץ שנותן צל ופירות ואומר הזוהר הקדוש (שלח לך דף קנז עמוד א, ודף קנח עמוד ב) הם שאלו שאל משה רבינו האם זכותו של איוב תעמוד להם, שנאמר: "איש היה בארץ עוץ" (איוב א, א) עוץ כמו עץ, האם זכותו של צדיק כזה כמו איוב נמצאת בארץ? ואז יהיה ואז יהיה להם קשה לכבוש אותה.
מכאן למדים אומר הרב מרדכי אליהו זצ"ל מהו תפקידו של מנהיג אמיתי, או של רב ומחנך. תפקידו של המנהיג הוא להתפלל על עמו וצאן מרעיתו, ואם יש חס ושלום איזה צרה – האחריות מוטלת על כתפו של המנהיג והרב, כי הוא לא התפלל מספיק, כי זכותו לא עמדה לו.
"היש פה עץ" ביאורו: היש פה אדם שיכול להגן על דורו כמו עץ, כי עץ עם שורשים הוא עץ חזק. עץ צריך להיות עם פירות, כי יש כאן נתינה לדורות הבאים.
ממשיך הזוהר ואומר: צריך אדם שהוא יהיה עץ החיים, כי הוא יוכל לטפל בעולם שנפל לעץ הדעת טוב ורע. (עיין בילקוט ראובני פרשת שלח לך).
בתורת החסידות נתנו ערך רב לצדיק, שהוא המנהיג של הדור, ואמרו: הצדיק – נשמתו כוללת היא את כל נשמות חסידיו, ויש בכוחו לפעול ישועות ולברך ולייעץ, גם בשמים שומעים לדבריו (נועם אלימלך פרשת מצורע ד"ה זאת, וכן בדגל מחנה אפרים פרשת מצורע ד"ה זאת ) וכל השפע החומרי לעולם עובר דרכו (בן פורת יוסף ויחי דף סג:) וכן השפע הרוחני (נועם אלימלך פרשת אמור, פיתוח חותם לרבנו יעקב אבוחצירא זיע"א בפרשת שמות ד"ה ולכהן, ליקוטי מוהר"ן חלק א תורה רמ).
ויש תועלת גדולה שאנו נראה אותו ושהוא יראה אותנו (יערות דבש חלק א דרוש יב, אם מלך לרבנו יוסף חיים זיע"א על רות ב, ט), ומלבושיו קדושים ויש לנשקם (אבן שלמה למרן הריח הטוב ע"ה על שיר השירים א, ה, עמוד 65 במהדורת סאלם (תשע"ו)).
פגם הצדיק – משפיע על המון העם, והתרשלות המון העם משפיעה על הצדיק (גנזי יוסף פרשת כי תישא, בשם הבעל שם טוב, ועיין בתולדות יעקב יוסף פרשת קדושים אות ה).
נברך את עצמנו שנקבל עצות נכונות ממנהיגים טובים, ומנהיג טוב זה אחד שהרוחניות שבו שולטת על החומר שבו, אמן.