חומש בראשיתפרשת נח

רוצים את מידת הרחמים

"וַיֹּאמֶר אלוקים זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם" (בראשית ט, יג) אחרי המבול אומר הקדוש ברוך הוא: אנחנו כורתים ברית, לא יהיה יותר מבול, יש קשת היא אות הברית. הקשת בענן כשהיא עומדת במצב הפוך שרגליה נוגעות בקרקע והקימור כלפי מעלה זה סימן לשלום, זה סימן שהקדוש ברוך הוא הפך את הקשת והיא מופנית כלפי מעלה ולא כלפי האנושות. (ראה רמב"ן כאן).

דבר מעניין שאומרים הפרשנים על הקשת (ראה רבנו בחיי) קשת מלשון קושי, קישוי, הקדוש ברוך הוא אומר הייתה פה הנהגה של קושי.

והנה מצינו בפרשת נח, שהקדוש ברוך הוא מדבר אל נח: "וַיֹּאמֶר אלוקים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי"… (בראשית ו, יג) וַיְבָרֶךְ אלוקים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו"… (בראשית ט, א).

השם אלוקים הוא השם שמככב בפרשת נח. שם אלוקים הוא מידת הדין, מחזיר אותנו לפרשת בראשית פרק א', הקדוש ברוך הוא ברא את העולם במידת הדין "וַיֹּאמֶר אלוקים יְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), "וַיֹּאמֶר אלוקים יְהִי רָקִיעַ"… (בראשית א, ו) הכול בשם אלוקים, שם הדין. רק ב – בפרק ב יש שם שתי שמות, ה' אלוקים: לדוגמא: וַיִּיצֶר ה' אלוקים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה"… (בראשית ב, ח) וכן בהמשך: "וַיֹּאמֶר ה' אלוקים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ"… (בראשית ב, יח), וכך בכל הפרק.

חז"ל הסבירו (בראשית רבה יב, טו, רש"י בראשית א, א, ועיין במהר"ל בהקדמה לגבורות ה') רצה הקדוש ברוך הוא לברוא את העולם במידת הדין, הכל על פי הדין, אמת ושקר, ראה שאין העולם מתקיים במידת הדין שיתף עמו את מידת הרחמים.

יש גם לקדוש ברוך הוא לפנים משורת הדין, יש מידת הרחמים. הקשת היא בריאה, "אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ" (בראשית ט, יג) מתי נתתי? כבר בבריאה, זה תופעת טבע רגילה של שבירת קרני אור, והנה הקדוש ברוך הוא אומר, תופעת הטבע הזו הופכת ללפנים משורת הדין.

בחייו של רבי שמעון בר יוחאי לא נראתה הקשת (ירושלמי ברכות פרק ט הלכה ב). רבי שמעון בר יוחאי, באמצעות תפילתו ותורתו ומעשיו, הצליח להפוך את מידת הדין למידת הרחמים.

אנחנו אומרים לקדוש ברוך הוא, היום בימינו אלה, במלחמת "חרבות ברזל", ריבונו של עולם הפוך את מידת הדין למידת הרחמים עלינו, תגאל אותנו במידת הרחמים, באהבה ברצון. כי גם אנחנו מרחמים, גם אנחנו עושים חסד, גם אנחנו מתאחדים ובונים. אנחנו נוהגים ברחמים וגם אתה ריבונו של עולם, אנחנו מתפללים ואתה שומע והופך את מידת הדין למידת הרחמים, אמן.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button