קולו של יעקב
יצחק מברך את יעקב אבל הוא מתלבט האם זה יעקב "וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו" (בראשית כז, כב) הוא אומר לו "גְּשָׁה נָּא וַאֲמֻשְׁךָ בְּנִי" (שם פסוק כא) אבל כשהוא מחליט לברך אותו בגלל: "וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ" (בראשית כז, כז) הבגדים, ריח הבגדים שיכנע את יצחק. ואומרים חז"ל (סנהדרין דף לז עמוד א): אל תקרי בגדים אלא בוגדים. וירח את ריח בוגדיו. הבוגדים שביעקב, בגללם זכה יעקב לברכה.
מי אלו הבוגדים? מביאים חכמים (בראשית רבה סה, כב) יוסף משיתא ויקום איש צרורות. אלו אנשים שחצו את הקווים ועזרו לאויב, אבל הם חזרו בתשובה.
הבגד הוא תחפושת. הבוגדים האלה הם חיצוניים, לבושים בתחפושת של בוגדים, אבל יש להם נשמה גדולה, יש להם פנימיות טובה והם יכולים לחזור לחיק עם ישראל, בזכות הראייה העמוקה של יצחק והברכה הגדולה של יצחק ליעקב רק כדי לקרב את אותם בוגדים ולהחזיר אותם הביתה, להחזיר אותם לאביהם שבשמים.
יצחק אבינו מידת הגבורה. הוא מתמודד עם הקשיים ועם האנשים הקשים שבחברה, ומכניס אותם ומקרב אותם. כמו שמספרת הגמרא (שבת דף פט עמוד ב): שהקב"ה אמר לאברהם: "בניך חטאו" – אברהם לא התייחס. אמר הקב"ה ליעקב – יעקב לא התייחס. רק יצחק אבינו נלחם על זכותם של עם ישראל, והוא אמר: ריבונו של עולם! הם בניי, אני מטפל בהם, אני אחראי עליהם!