חומש דבריםפרשת כי תבוא

מה עוד לשלם על מתנת הארץ המובטחת?

"וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אלוקיך ֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ" (דברים כו, א). כמה וכמה פעמים מוזכרת ארץ ישראל בפרשתינו. לדוגמא: "וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ".. (דברים כו, ב) , וכן בפסוק הבא פסוק ג: "כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה'…" וכן בהמשך בפסוק טו: "הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל וְאֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לָנוּ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ".

טבע העולם שאדם מקבל מתנה בחינם שהוא לא עבד עליה ולא טרח ולא עמל עליה, אזי הוא פחות מעריך אותה. לעומת אדם שעבד ושילם במיטב כספו וקנה את אותה מתנה אז הוא מעריך אותה יותר, אלו דברי רבי חיים בן עטר בהמשך הפרשה (בביאורו לדברים כו, א, וראה גם בביאורו לדברים כז, ג, ועיין גם בביאורו לדברים כח, מז, וראה עוד בביאורו לויקרא כה, ב, וכן בביאורו לדברים ז, טז) תשלמו על המתנה הגדולה הזאת שהיא ארץ ישראל. אומר הקדוש ברוך הוא, ולכן: וַיְצַו מֹשֶׁה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָעָם לֵאמֹר שָׁמֹר אֶת כָּל הַמִּצְוָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם" (דברים כז, א), אז בהמשך …"לְמַעַן אֲשֶׁר תָּבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אלוקיך נֹתֵן לְךָ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ…" (דברים כז, ג) הקדוש ברוך הוא נתן לנו את המתנה בזכות ההבטחה לאבות, ואומר הפסוק: "לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת אֶת אַרְצָם"… (דברים ט, ה) לא במעשיך כי אולי אנחנו לא היינו ראויים. כאן אומר משה רבנו לזקני ישראל ולעם, תשלמו במעשים הטובים על המתנה ואז היא תהיה שלכם. תעריכו אותה, הארץ זבת חלב ודבש. אם תתנו ותשלמו במצוות ובמעשים הטובים – זכיתם לקבל את המתנה זיכיון אמיתי.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לנסות גם
Close
Back to top button