חומש שמותפרשת תרומה

למה חובשים כיפה? התשובה מוצפנת ביריעות המשכן

"וְאֶת הַמִּשְׁכָּן תַּעֲשֶׂה עֶשֶׂר יְרִיעֹת שֵׁשׁ מָשְׁזָר" (שמות כו, א), הַמִּשְׁכָּן הוא המקום שהשכינה שורה בו, אבל מעניין שעל המכסה של המשכן, יש כיסוי של יריעות, והוא נקרא הַמִּשְׁכָּן, כי השכינה שורה תחת היריעות. והפלא הגדול הוא במספרים של היריעות האלה. "עֶשֶׂר יְרִיעֹת שֵׁשׁ מָשְׁזָר" ובפסוק ג כתוב: "חֲמֵשׁ הַיְרִיעֹת תִּהְיֶיןָ חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ וְחָמֵשׁ יְרִיעֹת חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ", ואחר כך בפסוק ט נאמר: "וְחִבַּרְתָּ אֶת חֲמֵשׁ הַיְרִיעֹת לְבָד וְאֶת שֵׁשׁ הַיְרִיעֹת לְבָד".

כותב אור החיים הקדוש (בביאורו לשמות כו, א): שמו של הקב"ה המורכב מאות י, אות ה, אות ו, ואות ה'. שם ה' רמוז במספר היריעות הנמצאות על המשכן שחוברות ומחוברות (עשר יריעות כנגד האות י, חמש היריעות המחוברות לבד – כנגד האות ה, אחת עשרה יריעות העיזים כנגד האות ו והאות ה של שם הויה) אם רוצים את שם השם שיהיה על המשכן, שיהיה בתוך המשכן, היריעות צריכות להיות מאוחדות, מחוברות. היריעות מסמלות את מה שהאדם מרים את הראש למעלה ורואה את בורא עולם, זה הסיבה לכיסוי ראש שלנו, שיהיה שם שמיים מעלינו (שבת דף קנו עמוד ב, קידושין דף לא עמוד א, מורה נבוכים חלק ג פרק נב, ועיין עוד בטעם כיסוי הכיפה לראשנו, בבן יהוידע על שבת דף קיח עמוד ב ד"ה ארבע אמות, וכן בבן יהוידע על שבת קנו עמוד ב ד"ה א"ל כסי רישך, וראה גם בספר מצות ראי"ה על שולחן ערוך או"ח סימן ב סעיף ו) כשאדם יודע ששמו של הקב"ה נמצא על ראשו, על היריעות, אז ההתנהגות שלו אחרת, ההסתכלות שלו אחרת, הכיוון של החיים נראה אחרת לגמרי. ואז אומר הקב"ה אני שוכן בתוך המשכן הזה.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button