חומש בראשיתפרשת לך לך

אני לא רואה – משהו מסתיר לי (תשע"ט)

"וַיֹּאמֶר ה' אל אברם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ…" (בראשית יב, א) היה צריך להיות כתוב שה' אמרר לאברהם: "לך מארצך וממולדתך", למה הוסיף את המילה לְךָ? אומר רש"י במקום: לך זה בשבילך, להנאתך ולטובתך. ארץ ישראל היא מתנה רוחנית לְךָ היא מתנה בשבילך, לטובתך, להנאתך.

האם רק הארץ החומרית היא המתנה?? לא, אלא גם הארץ הרוחנית. שם, אברהם, תוכל למצוא את כל כוחותיך הרוחניים. שם יבואו לידי ביטוי כישרונותיך הרוחניים. במקום הזה יכולה הנבואה לשרות, רוח הקודש יכולה להיות. אם תזכה – יתווספו לך ולחלקי נשמתך הארה של ארץ ישראל.

וכדברי הגאון הרב אברהם יצחק הכהן קוק ע"ה (בספרו אורות, אורות ישראל תחילת פרק א): ארץ ישראל איננה קניין גשמי (חיצוני) לעם ישראל, אלא היא קניין רוחני.

אנחנו רואים את עוצמתה הרוחנית של ארץ ישראל גם בהמשך הפרשה: "וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט" (בראשית יב, ד) לוט הולך עם אברהם לארץ ישראל. היה ריב בין הרועים שלהם. אברהם ולוט החליטו להיפרד ואז נגלה הקב"ה לאברהם ומבטיח לו את הארץ (ראה בראשית פרק יג פסוקים א-יח).

ה' אומר לאברהם: "שא נא עיניך וראה.. כי את כל הארץ אשר אתה רואה לך אתננה ולזרעך".. (בראשית יג, יד-טו) רק אחרי ש-לוט נפרד מאברהם. מדוע לא יכל הקב"ה להגיד לו כש-לוט היה עימו?

כיוון שה-'לוט' הפריע! מה פירוש המילה לוט בעיברית? לוט זה כיסוי. רק אחרי הסרת הלוט, ואחרי שנפרד מאברהם, אומר הקב"ה: עכשיו אני יכול להגיד לך, עכשיו אתה יכול להבין, עכשיו אתה יכול לראות. כך מסביר אור החיים הקדוש (בביאורו לבראשית יב, א):"לך לך אל הארץ אשר אראך" רק עכשיו אתה מסוגל לראות את המתנה הרוחנית הגדולה הזו. כשהיה לוט עמך הכיסוי סימא את עיניך. לוט שמייצג את החומריות, לוט שמייצג את הרכוש, לוט שמייצג את התאווה, הפריע לך לראות.

רק ארץ ישראל אומר ה' לאברהם – יכולה להוציא את הכוחות הגנוזים בנשמתך, לכן:"לך לך". כוחות רוחניים של יצירה, של תורה, של נבואה, של לימוד, של אומנות, של חידוש, של דברים רוחניים, של חסד, של נתינה. זה הכוח של ארץ ישראל. ארץ הנבואה, ארץ הרוחניות.

ארץ ישראל היא ארץ שעם ישראל יכול ליצור בה יצירה עצמית ישראלית, יצירה תרבותית ורוחנית (עיין בדברי הרב קוק ע"ה באורות ארץ ישראל סעיף ג') , אין תורה כתורת ארץ ישראל (מדרש רבה בראשית טז, ב), אין חכמה כחכמתה של ארץ ישראל (ויקרא רבה יג, ה) ארץ שאווירה מחכים ותלמודה זך (בבא בתרא דף קנח עמוד ב) ארץ לימוד הסוד והקבלה (ראה שער החצר אות סה, ואות ז, וראה מה שכתב בזה המקובל הרב מרדכי עטיה זצ"ל בספרו סוד השבועה, ובהקדמתו לפרדס רימונים הוצאת ישיבת החיים והשלום) , רק בארץ הזאת תיתכן הנבואה (כדברי רבנו יהודה הלוי בכוזרי מאמר ב אות ז) וזהו סודה של ארץ ישראל, וזוהי המתנה החשובה שנתן ה' לאברהם אבינו. את הסוד הניבט מתוך אבניה, עפרה, בנייניה, כבישיה ורחובותיה של הארץ.

צמאה לך נפשי (תש"פ)

בפרשתינו מסופר על מלחמת חמשת מלכי הדרום (אזור בקעת הירדן וים המלח) מול ארבעת מלכי הצפון ששלטו בהם עד אותה העת. במהלך המלחמה מתואר שמלכי הצפון לוקחים את כל רכוש סדום ועמורה וגם לוקחים בשבי את לוט אחיינו של אברהם אבינו. בעקבות המצב, אברהם יוצא להתקפת פתע לילית מול ארבעת המלכים, מנצח בה ומשיב את הרכוש וכן גברים ונשים ובכללם לוט שנלקחו בשבי.

אחרי שאברהם שחרר את ארבעת המלכים ואת לוט מהשבי, אומר מלך סדום לאברהם משפט כזה: "תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ" (בראשית פרק יד פסוק כא). אומר לו אברהם: מה פתאום? "אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם" (בראשית פרק יד פסוק כג).

מלך סדום מגלה לנו טפח מהשקפת העולם של סדום שקבעה במוצהר: "תהיה אגואיסט! דאג לעצמך ולא לזולתך!". וכך אומר מלך סדום לאברהם: שמע, מה שמעניין אותי באמת זה הרכוש, אני מניח שגם אותך זה מה שמעניין. אם כן, קח את הרכוש ותן לי את הנפשות". אומר אברהם: "לא, גם רכוש לא מעניין אותי". אם כך, לא מובן למה מלך סדום ביקש את הנפשות? האם הוא חשב שאברהם יקח את הנפשות?

ואכן, אברהם אבינו היה מכניס את כולם תחת כנפי השכינה ומפרסם את שם ה' בעולם – הוא היה מורה הנפשות (בראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך פרשה לט אות יד). והנה מלך סדום אע"פ שהיה רשע (בראשית פרק יג פסוק יג), אך דיבר בחכמה גדולה, ואמר לאברהם: "יודע מה, איני מבקש ממך ממון אלא את הנפשות, וזאת כיון שידע שזו אומנותו ומשאת חייו של אברהם – שיכירו כל יושבי תבל שיש בורא ומשגיח על הבריאה כולה, ואכן: אברהם עונה למלך סדום: תדע לך, שאני עזבתי את ביתי ונטשתי את נחלתי וארצי ומולדתי בשביל לדבוק בה' ולא אחליף את הזכות הזו בשום ממון שבעולם. (צרור המור בראשית פרק יד פסוק כא לר' אברהם סבע זצ"ל).

ומוסיף דוד אבי, ראש ישיבת פורת יוסף, הגאון הרב יהודה צדקה זצ"ל שיום פטירתו חל השבוע, לבאר על דרך הרמז: מלך סדום הוא סמל ליצר הרע – מלך סדום מייצג פה את הכוחות השליליים, את היצר הרע שבתוך האדם ושמחוץ לאדם, את האידיאולוגיה של היצר הרע. יצר הרע אומר: "בן אדם, קח את הרכוש, את הכסף, את מה שאתה רוצה – תתן לי רק את הנפש, תן לי רק את האידיאולוגיה, תן לי רק קצת מהרוחניות, שם אני רוצה לנצח, זה בשבילי הכל. תן לי את הנפש של הילדים. תן לי את הנפש שלך. תן לי את הנפש של האומה. תן לי את הנפש של החברה! ואנחנו עונים ליצר הרע: הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל ה' (בראשית פרק יד פסוק כב) – עוד קודם שנולדתי נשבעתי לה' והכרזתי שהרצון שלי הוא להיות אדם ישר, אדם טוב, אדם צדיק (חתם סופר פרשת לך לך דף מט עמוד ב ע"פ מסכת נדה דף ל עמוד ב; דגל מחנה אפרים פרשת לך לך ד"ה ויאמר מלך סדום; וראה גם בזוהר חדש פרשת לך לך דף לא עמוד ב; רבינו בחיי בראשית פרק יד פסוק כג).

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button