חומש בראשיתפרשת תולדות

הברכה יורדת מהשמיים, אחרי שנפעל בארץ

יצחק מברך את יעקב למרות שהוא חושב שזה עשו, אבל הברכה מדוייקת ליעקב. הוא אומר: "וְיִתֶּן לְךָ האלוקים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ" (בראשית כז, כח), שואלים הפרשנים: מה עושה פה האות ו' – "וְיִתֶּן", יחזור וייתן אומר רש"י, דהיינו: ברכה כפולה. אבל פרשנים אחרים (כדוגמת הכלי יקר) מסבירים: "וְיִתֶּן" – ברכה נוספת. קיבלת יעקב את הרוחניות, קיבלת את הבכורה, קיבלת את ברכת אברהם, קיבלת את העולם הבא, עכשיו על מנת להשלים, אני נותן לך גם את הברכות הגשמיות בנוסף לברכות הרוחניות. אבל אני מבקש ממך את ו' החיבור, "וְיִתֶּן" – חבר את עולם הרוח לעולם החומר, חבר בבקשה את העולמות.

הכלי יקר מסביר גם ש-ו' החיבור של המילה "וְיִתֶּן" אומרת, שלפני הברכה שיהיה לך דגן תירוש ויצהר, אתה צריך לעבוד, לא לסמוך על הנס, אלא לעבוד את האדמה, לזרוע ולחרוש, וזה יתן את הברכה הגשמית והרוחנית.

פירוש חדשני נוסף אומר הכלי יקר: יצחק מסמל את מידת דין והנה הוא מברך את יעקב "וְיִתֶּן לְךָ האלוקים", אלוקים הוא מידת הדין, אפילו מידת הדין מברכת אותך בני היקר, אפילו מידת הדין מסכימה לברך אותך בברכות הרוחניות וגם בברכות הגשמיות.

"מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ", מה הוא טל השמיים? אלא כאשר הטל יורד על הארץ ועל הפירות, האיכות של הפירות טובה, הפירות יותר בריאים, טובים ואיכותיים. הנה יעקב קיבלת את כל הברכות, ואומר יצחק שעשו מגיע: "גַּם בָּרוּךְ יִהְיֶה" (בראשית כז, לג) מי זה שברכתי אותו יהיה ברוך. אני יודע שהוא יודע לחבר את שמים וארץ. כמו שהקדוש ברוך הוא אומר ליצחק: "שְׁכֹן בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ" (בראשית כו, ב) שכן שכינה בארץ (בראשית רבה סד, ג) שיא הברכה תוריד את הרוחניות ותשתמש בה לגשמיות בעולם, חבר שמיים וארץ וזו המשימה והברכה שנתן לנו יצחק אבינו.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button