חכמתן של הנשים
דודי מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל נהג לשבח את הנשים ולהסביר להם מדרש בפרשת קרח.
בפרשתנו אומר המדרש (תנחומא י, וכן במדבר רבה יח, כ) על הפסוק: "חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ. (משלי יד, א) מי הן אותן נשים חכמות? זו אשתו של און בן פלת, היא הייתה חכמה והצילה את בעלה מהמחלוקת, לעומת אשתו של קורח שהביאה אותו למחלוקת. ומה התרחש שם? אומר הרב (בספרו דברי מרדכי לפרשתינו עמוד קיד) שמדובר בעניין סביב השיער.
קורח מרמז לנו על קרחת, ואשתו של און בן פלת שעמדה בפתח האוהל שלה וסירקה את שיערה, באו אנשים לבקש את און בן פלת להצטרף איתם להפגנה כנגד משה רבינו. ראו את אשתו של און מסרקת שערותיה והלכו, וכך אשתו הצילה אותו. מה עומק העניין?
אמרה אשתו החכמה והצדיקה של און בן פלת: בעלי היקר תראה שכל שערה ושערה הקדוש ברוך הוא דאג לה לגומה בפני עצמה, ויש לה שם את המזון לכל חייה של השערה, אין שערה אחת שואבת ממעיין חברתה. הקדוש ברוך הוא הקציב פרנסה לכל אדם, כבוד לכל אדם, תפקיד לכל אדם. מה יצא לך אם קורח יהיה כהן גדול או נשיא או מלך? אתה תישאר אותו אדם פשוט, בין אם משה רבינו יהיה בתפקיד זה ובין אם קורח יהיה בתפקידים אלו, וכך שכנעה את בעלה. זאת אשתו של און בן פלת שעליה נאמר חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ.
נהג הרב מרדכי אליהו זצ"ל לומר שהנשים זוכות בהרבה יותר זכויות מבעליהם וילדיהם שהם לומדים תורה. כשהבעל לומד תורה ואשתו מצפה לו ועוזרת לו בלימודו, חצי משכר תורתו בא עליה. כך גם עם הילדים, שהיא מכינה להם את האוכל לבית הספר ומצפה להם, ולומדת איתם ומדרבנת אותם בלימודים, מגיעה לה חצי מכל התורה שהם לומדים. כך שבסך הכול יש לה חצי מהילדים וחצי מהבעל, כך שיש לה הרבה יותר זכויות מהבעל (ודע לך קורא יקר, שזכות חלקה של האישה בלימוד בעלה אינו רק במה שלמד בעלה מהנישואין והלאה, אלא גם במה שלמד בבחרותו, כן כתב חכם בן ציון אבא שאול ע"ה בספרו חכמה ומוסר חלק ב עמוד קעח, שזכות חלקה של האישה בלימוד תורה של בעלה, הוא גם מה שלמד בבחרותו, ובהערה 6 שם נכתב שזה על פי עץ חיים שער תיקון הנוק' פרק ד, נהר שלום דף ל' עמוד א ד"ה ואגב לדעת שאין האשה מתגדלת עד גמר תיקון האדם, וע"י יניקת הנוק' מתגדל ז"א, ועיין עוד בהקדמת מוהרח"ו לשער ההקדמות, שתיכף בבוא הנוק' לעולם הזה, מקבלת חיותה מהדוכרא) ואולי זה הבסיס לאמרת חז"ל בזכות נשים צדקניות נגאלו בני ישראל ממצרים (סוטה דף יא עמוד ב) הגאולה העתידה תבוא בזכות הנשים שיודעות לאחד ולחבר ולמנוע מחלוקת.