חומש בראשיתפרשת בראשית

בנין חדש של אהבה

אחרי ריב אחים הגדול שהתחולל בתחילת האנושות בין קין להבל, נולד ילד שלישי: "וַיֵּדַע אָדָם עוֹד אֶת אִשְׁתּוֹ וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שֵׁת כִּי שָׁת לִי אלוקים זֶרַע אַחֵר תַּחַת הֶבֶל כִּי הֲרָגוֹ קָיִן" (בראשית ד, כה) בביאורינו כאן בבראשית תשפ"ג דיברנו על ויכוח קין והבל, שהם ייצגו תפיסות עולם שונות וחילקו את העולם ביניהם. קין היה רכושני, חומרי והבל היה רוחני.

שֵׁת אומר בעל ספר "העמק דבר", הוא התשתית החדשה למין האנושי, ואכן לבנו בכורו שֵׁת קרא אנוש, אנו בני אנוש אנחנו מזרעו של שת, שת היוה את התשתית האמיתית, את ההתחלה מבראשית (ראה חיזקוני ומלבי"ם כאן, ועיין עוד במדבר רבה יד, יב, ובתהילים יא, ג כתוב: "כִּי הַשָּׁתוֹת יֵהָרֵסוּן…").

שת בנה את העולם על תשתית מוסרית, חברתית, על אהבה ואחווה בין המין האנושי. לא עוד ריב אחים, לא עוד ויכוחים של הבל, לא עוד קניינים ורכושנות על חשבון אחרים. הבל וקין ירדו מן העולם אנחנו מתחילים מבראשית. מתשתית מוסרית של אהבה, של חיבור, של אנושיות, בין אדם לחברו.

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button