חומש בראשיתפרשת לך לך

פרשת לך לך- בשביל זה יש ניסיון

תשע"ח

הקב"ה מצווה את אברהם "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך… וילך אברהם כאשר דיבר אליו ה' וילך איתו לוט, וירא ה' אל אברהם ויאמר לזרעך אתן את הארץ הזאת…" ואז "ויהי רעב בארץ" ואברהם נאלץ לרדת למצרים לגור שם "כי כבד הרעב בארץ" (פרק יב פסוקים א-ד, וכן פסוק י).

זהו הנסיון הראשון והחשוב שהקב"ה מנסה את אברהם (ראה פירוש הרמב"ם לאבות פרק ה משנה ג) הוא הבטיח לו את הארץ. לטובת ההבטחה הזו הוא עזב את ביתו, את מולדתו, ונדד לארץ לא נודעת. כשהוא מגיע לארץ הזו, הוא חייב לרדת למצרים כי כבד הרעב. כי ארץ ישראל היא ארץ אשר "למטר השמים תשתה מים" (דברים יא, יא) וכשאין גשם אי אפשר להיות בה. זוהי ארץ עם ביצות, מלריה, מחלות. "ארץ אוכלת יושביה" (במדבר יג, לב) כך אמרו המרגלים. וזו המתנה שהוא קיבל.

אם ניכנס לראש של אברהם, אז הוא קצת אמור להיות מאוכזב מההבטחה הגדולה שהתנפצה. אבל אומרים חז"ל: בגלל העמידה בנסיון, אברהם זכה להיות האבא שלנו. עשרה נסיונות נתנסה אברהם ועמד בכולם. זה אחד הנסיונות (מסכת אבות פרק ה משנה ג).

גם בסוף הפרשה אברהם קצת "נשבר", מחכה ושואל (בראשית טו, ח, וראה שם כל הפרק): "במה אדע כי ארשנה". אומר לו הקב"ה: הבטחתי לך! "לזרעך נתתי את הארץ הזאת", קח! שלך!. "והאמין בה' ויחשבה לו צדקה".

אומר אליו ה': "אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים לתת לך את הארץ הזאת לרשתה" ושואל אברהם: "במה אדע כי ארשנה"? אני קצת מהסס, מפקפק, תן לי הוכחה… ואז אומר לו הקב"ה: "קחה לי עגלה משולשת ואיל משולש…" זה ברית בין הבתרים. ה' כרת לאברהם ברית ואומר לו: "לזרעך נתתי את הארץ הזאת מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר פרת" את הקיני, את הקניזי, את הקדמוני, את החיתי, את הפריזי, את האמורי… הנה אברהם – קיבלת את הארץ.

אברהם אבינו נתנסה בעשרה ניסיונות. מהו הניסיון? למה הקב"ה מנסה את הצדיק? כמו שאמר דוד המלך "ה' צדיק יבחן" (תהילים יא, ה).

אומר המדרש (בראשית רבה לב, ג): מה מטרתו של הניסיון? ואם ח"ו אברהם לא היה עומד בניסיון? ואם ח"ו האדם, שמתנסה בהרבה נסיונות בחיים לא עומד בניסיון? בשביל מה צריך ניסיון ובשביל מה צריך בזיון? אומר המדרש, משל לאדם שמוכר כדים וצועק "מי רוצה לקנות כד? מי רוצה לקנות כד? הכדים שלי חזקים!" והוא לוקח מקל ועושה הצגה, הוא מכה על הכד ומראה לאנשים "הנה הכדים שלי לא נשברים! הם חזקים!". איזה כד הוא בוחר להכות עליו? אולי הוא ישבר? אולי הוא לא יעמוד בלחץ? בניסיון? מוכר הכדים לוקח את הכד החזק ביותר, שהוא בטוח שיוכל לעמוד בניסיון. עליו הוא מכה ואותו הוא מנסה, ומראה זאת לכולם.

תפקידו של הניסיון לרוממם, לנשא, להרים. "שאו ציונה נס ודגל". שורש המילה ניסיון הוא נ. ס (ראה רש"י על תהילים פרק ס, פסוק ו) ניסיון הוא נס, הוא דגל – אומר ה'שפת אמת' (לך לך שנת תרמד' ועוד, ומקורו בזוהר הקדוש חלק א דף קמ' עמוד א). ניסיון הוא דגל שלאורו ילך האדם (שעמד בנסיון) ודרכו ילכו בניו ומשפחתו ועם ישראל כולו. תפקידו של הניסיון להרים את המנוסה, ולהרים את כל הסביבה והחברה (ראה שפת אמת כאן שנת תר"ן, וכן שנת תרנ"א).

ובגלל זה אברהם אבינו הוא אבי האומה שלנו. הוא התנסה בעשרה נסיונות ועמד בכולם, וזה לטובתו, כי הניסיון לטובת המנוסה הוא. (רמב"ן בראשית כב, א) וממנו נלמד אנחנו להתגבר על מכשולות וניסיונות, כי אין ה' מנסה אדם בדבר שלא יוכל לעמוד בו (אמרי אמת פרשת זכור שנת תרצ"ד, ועיין עוד על הניסיון בנתיבות שלום וירא עמוד קכו).

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button