חומש בראשיתפרשת וירא

פרשת וירא- מלאכים או בני אדם – מי עדיף?

תשע"ח

אברהם אבינו יושב בפתח האוהל ורואה שלושה אנשים שבאים אליו. אנחנו יודעים שאותם האנשים שבאו לאברהם הם שלושה מלאכים (היו אלה מלאכים ממש – ראה רמב"ן בראשית יח, א, וראה לעומת זאת את דעת הרמב"ם במורה נבוכים חלק ב פרק מב) אומר רש"י על הפסוק: "והנה שלושה אנשים" (בראשית יח, ב) אחד לבשר את שרה, ואחד להפוך את סדום, ואחד לרפות את אברהם, שאין מלאך אחד עושה שתי שליחויות.

כל מלאך יש לו את השליחות שלו.  בעברית המילה מלאך = שליח (מורה נבוכים חלק ב פרק ו) מלאך הוא נברא, הוא שליח, לצורך דבר מסויים. זה השליחות שלו בעולם, זה השליחות שלו בחיים, זה התפקיד שלו. רק דבר אחד. הוא מקיים אותו ולא עושה שליחות אחרת.

מביא רש"י ראייה: שכל הפרשה המלאכים מוזכרים בלשון רבים: "ויאכלו", "ויאמרו אליו", ואח"כ כתוב בלשון יחיד – "ויאמר שוב אשוב אליך כעת חיה ולשרה בן", אותו אחד שתפקידו לבשר את שרה – הוא דיבר. אותו דבר השני – "ויהפוך את הערים", "לא אוכל לעשות דבר…". ורק המלאך השלישי רפאל, שריפא את אברהם, הלך משם להציל את לוט "ויהי כהוציאם אותם החוצה ויאמר" – אותו מלאך יחיד, רפאל, הלך ואמר אל לוט "הימלט על נפשך".

מקובל מחז"ל (בראשית רבה נ, ב) שהם היו מיכאל, גבריאל ורפאל. מיכאל – לבשר את שרה. גבריאל – הגבורה. האש. להפוך את סדום. רפאל – לרפא את אברהם ולהציל.

שואל רבנו בחיי: הרי אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות! אז איך רפאל הלך ועשה שתי שליחויות? מה שאמרו חכמים "אין מלאך אחד עושה שתי שליחויות" לא אמרו אלא כשהם זה הפך זה,  שהרי המלאך הממונה על הרחמים, לא ייתכן שיעשה דין שהוא הפכו, והמלאך הממונה על דין לא יבוא על הרחמים, אבל כשהם שתי שליחויות של דין או של רחמים עושה, אפילו כמה שליחויות, על כן תמצא שעשה שתי שליחויות של חסד – גם לרפא את אברהם וגם להציל את לוט. זה הכל עניין של חסד.

אומר הנביא ליהושע הכהן הגדול: בוא יהושע הכהן הגדול, תעלה לשמיים ואתן לך מהלכים בין העומדים האלה. אתה תהיה כמו מלאך. אבל הוא קורא למלאכים שבשמיים עומדים. האדם לעומת זה נקרא מהלך. אדם יכול לבצע שתי שליחויות, אדם יכול לבצע דברים הפוכים – דין וחסד, לעומת מלאך שהוא מוגבל אך ורק לבצע את שליחותו.

לכן אומרת הקבלה, האדם, הווי אומר עם ישראל,  אנחנו גדולים בהרבה מן המלאכים.  לנו יש יצר הרע, למלאכים אין יצר הרע. לנו יש התמודדויות וקשיים בשליחות שלנו. צריך לגבור על הקשיים כדי להיקרא אדם שיבצע את שליחותו. למלאך אין דבר כזה. הוא מבצע את שליחותו האחת והיחידה ומסיים את תפקידו. עם הכוחות שיש לו, ועם התכונות שיש לו שהוא נברא בשבילם. אין לו דברים הופכיים, אין לו התמודדויות קשות והופכיות כמו שיש לנו, למין האנושי. אנו יכולים לקשר בין העולמות מה שאין כן מלאך (עקידת יצחק שער ה', שערי קדושה חלק ג פרק ב, דעת ותבונה לרבנו יוסף חיים זיע"א בפרק יט, נפש החיים שער א פרק י, וראה באריכות על עניני המלאכים בספר שיחת מלאכי השרת לרבנו צדוק הכהן מלובלין במיוחד בפרק ב, וראה ביאור על שמות המלאכים בספר מלאכי עליון של הרב ראובן מרגליות).

לכן גם בשכר אנחנו הרבה יותר קרובים וחביבים כלפי הקב"ה. עד כדי כך שהמלאכים אומרים פעם אחת ביום קדוש. ואנחנו אומרים שלוש פעמים ביום, או כמה פעמים שנרצה, קדושה. המלאכים מזכירים את ה' אחרי שהם אומרים 3 פעמים 'קדוש' – "קדוש קדוש קדוש ה' צבאות". אנחנו אחרי פעמיים – "שמע ישראל ה' אלוקינו". אנחנו אומרים את שם ה' אחרי המילה השניה, כי אנחנו יותר קרובים אל הקב"ה, אנו בני האדם יותר חביבים לפני ה' מהמלאכים (ראה ילקוט שמעוני על ישעיה פרק ו רמז תד).

 

עוד מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button